Arki on yhä useammalla hektistä. Varsinkin tänä vuonna työ on vaatinut meiltä monelta venymistä ja uusien toimintamallien sisäistämistä. Uudet liikuntaharrastukset ovat voineet viedä mukanaan ja kova treeni tyhjentää mukavasti pään. Lapsen nenä vuotaa, tarhapäivät jäävät välistä ja stressi kasvaa – unen määrästä nipistetään, eikä mieli meinaa rauhoittua edes illalla. Kuulostaako tutulta?

50% suomalaisista kärsii ylikuormitustilasta, joka syntyy pitkään jatkuneen liiallisen fyysisen ja/tai psyykkisen kuormituksen sekä alipalautumisen seurauksena. Toisin sanoen puolet meistä ei palaudu riittävästi arjen kokonaiskuormituksesta.

”Elimistö ei osaa erotella fyysistä ja psyykkistä kuormitusta toisistaan – vaan reagoi kumpaankin samalla tavalla.”

Kokonaiskuormitus

Juoksitpa pitkän – kovasykkeisen lenkin, stressasitpa kasvavaa työkuormaa, olitpa huolissasi läheisen terveydestä tai murehditpa tekemättä jäänyttä viikkosiivousta – elimistösi reagoi näihin psyykkisiin ja fyysisiin kuomittajiin samalla tavalla. Sympaattinen hermosto, eli elimistön kaasu aktivoituu – stressihormonitasot, syke sekä verenpaine nousevat, kun taas sykevälivaihtelu (peräkkäisten sydämen lyöntien välinen aika) pienenee ja palautuminen hidastuu.  

Ihminen tottuu väsymykseen ja ylikuormitustilaa voi arjen imussa joskus olla haastavaa itse havaita. On myös hyvä tiedostaa, että hetkittäinen stressi kuuluu elämään, mutta pitkittyneenä elimistön sietokyky jossain vaiheessa ylittyy ja väsymys muuttuu pikkuhiljaa uupumukseksi.

Jokainen meistä myös sietää kuormitusta ja oireilee ylikuormituksesta eri tavalla. Yhtä vaivaa yleinen väsymys – kaikki ärsyttää, uni ei tule, liikunta ei kiinnosta ja syömiskäyttäytyminen muuttuu, kun taas toinen on jatkuvasti flunssainen, uni tulee iltaisin heti, mutta ajatusmylly herättää pitkin yötä ja rauhoittuminen hereillä ollessa on vaikeaa.

Palautuminen vaatii aktiivisia tekoja

Tässä tilanteessa olisi paljon helpompaa painaa entisestään kaasua ja paahtaa vieläkin kovempaa, koska sen kroppa osaa. Sympaattinen hermosto aktivoituu automaattisesti ilman, että meidän tarvitsee itse tehdä asian eteen mitään. Kun taas jarrun (parasympaattinen hermosto) painaminen vaatii meiltä aktiivisia tekoja.

Ylikuormitustila kehittyy siis hiljalleen, pitkän aikavälin kuluessa. Siksi olisikin tärkeää oppia kuuntelemaan kehoaan, tiedostamaan sen viestejä ja jarruttamaan ajoissa. Raivata aikaa palautumiselle ja pysähtyä perusasioiden äärelle.

Jos huomaat kuormituksen kasvaneen ja väsymyksen johtuvan muustakin kuin vuoden pimeimmästä kuukaudesta – pysähdy miettimään: Miltä sinun arkesi näyttää? Onko kalenterisi täynnä aamusta iltaan? Muistatko ottaa aikaa palautumiselle myös hereillä ollessasi – pitkin päivää? Tukeeko ravinto ja liikunta palautumistasi? Olisiko iltoja mahdollista rauhoittaa ja valmistella kehoa palauttavalle unelle?

Kysy apua palautumiseen täältä.

Siiri Valkonen // +358 40 846 8613 // siiri.valkonen@gmail.com // Y-tunnus: 2862424-5

COPYRIGHT Siiri Valkonen 2019

Siiri Valkonen // +358 40 846 8613 //
siiri.valkonen@gmail.com //
Y-tunnus: 2862424-5

COPYRIGHT Siiri Valkonen 2019