Ihminen toimii suurimman osan ajasta ns. autopilotilla. Teemme monet arkiaskareet autopilotin ohjaamana, kiinnittämättä niihin sen enempää huomiota.

Rutiineista on meille valtava apu, koska ne vapauttavat meidät tietoisesti ponnistelemasta ja säästävät energiaa silloin kun teemme jotakin, joka toistuu usein. Nämä rutinoituneet tavat voivat olla jollain tavalla myös haitallisia ja juuri rutiinit saavat meidät noudattamaan huomaamatta samoja pinttyneitä tapoja, joita olemme aina noudattaneet. Monestiko iltaisin olet havahtunut esimerkiksi siihen, että istut telkkarin edessä sohvalla, tyhjä lautanen sylissäsi ilman muistikuvaa siitä, miltä ruoka oikeastaan edes maistui? Myös ruokailuistamme on tullut automatisoitua, emmekä näin ollen osaa kuunnella kehon kylläisyyssignaaleja.

Toimintaan ja tekemiseen liittyvien rutiinien lisäksi meillä on myös pinttyneitä ajattelumalleja, jotka ovat usein kulttuurin ja ympäristön meille opettamia. Olet voinut oppia esimerkiksi lapsuudessa, että lautanen täytyy syödä tyhjäksi ja noudatat sitä vielä aikuisenakin, vaikka olisit jo kylläinen. Tai kylässä et kehtaa kieltäytyä kahvileivästä, koska uskot loukkaavasi toisen tunteita. Nämä opitut ajattelumallit ja tavat voivat tuntua meille itsestään selviltä, mutta eivät välttämättä ole aidosti sitä, miten me itse haluaisimme ajatella ja toimia.

Autopilotin vastakohtana taas toimii tietoisuus. Kun tulemme tietoisiksi omista automaattisista tavoista ja ajatuksista, teemme herkemmin itselle suotuisia valintoja. Tietoisuusharjoituksen voi siirtää melkeimpä mihin tekemiseen tahansa, myös syömiseen. Tietoisessa syömisessä kuunnellaan kehoa ja sen avulla opetellaan tunnistamaan oikea nälän ja kylläisyyden tunne, jotka ovat monella hukassa. Ruokailutilanteessa syötävään ruokaan keskitytään kaikilla aisteilla, ilman muita häiriötekijöitä: Miltä ruoka näyttää, miltä se tuoksuu, miltä se kuulostaa syödessä, miltä se tuntuu ja maistuu suussa. Tietoinen syöminen auttaa löytämään tasapainoisen suhteen syömiseen sekä ruokaan, se lisää ruoasta saatavaa nautintoa ja tyytyväisyyttä omaa kehoa kohtaan.

Tietoisen syömisen harjoitus:

Ota pala suklaata tai muu pieni herkku, josta pidät. Sulje kaikki häiriötekijät ympäriltäsi; tietokone, puhelin, tv ym.

1. Katsele ensin miltä suklaa näyttää, mitä ajatuksia se herättää? Minkä värinen ja muotoinen suklaa on? Mitä yksityiskohtia siinä havaitset?
2. Miltä suklaa tuoksuu? Pistä merkille mitä mielikuvia tuoksusta nousee ja miten keho reagoi niihin?
3. Kun olet valmis, laita suklaa suuhun. Tunnustele sitä ensin suussasi purematta sitä. Miltä se tuntuu suussa, miten se alkaa sulamaan, miltä se ensin maistuu.
4. Pureskele hitaasti. Miten maku ja rakenne muuttuu?
5. Kun tuntuu siltä, nielaise suklaa. Miten kauan maku viipyy suussa, miltä jälkimaku tuntuu? Tunnetko, miten se menee mahaan, miltä se tuntuu?
6. Mitä sydämesi sanoo tästä, entä mielesi, haluavatko ne lisää? Vasta kun maku on enää häivähdys, mieti, otatko toisen.

Lue myös tietoisen syömisen 2. osa

Leave a Reply