Riittävän hyvä syöminen on yksi hyvinvoinnin, terveyden ja jaksamisen perusteista, se joustaa, sallii ja lisää hyvää oloa. Tärkeintä olisikin löytää itselleen sopivat tavat toteuttaa sitä omassa arjessa helposti ja joustavasti. Perusterveellinen ja niinkin ”tylsä” kuin tavallinen kotiruoka yleensä riittää.

Näitä kolmea peruspilaria voit käyttää apuna etsiessäsi sinulle riittävää ja riittävän hyvää syömistä:

Säännöllinen ateriarytmi: Ruokailut kannattaa suunnitella omaan elämänrytmiin sopiviksi, esimerkiksi aamupala, lounas, päivällinen ja tarpeen mukaan väli- ja iltapala. On hyvä opetella tunnistamaan nälkä ja hakea itselle sopivaa ateriarytmiä omaa oloa kuuntelemalla.

Monipuolisuus: Voit käyttää lautasmallia apuna päivittäisissä syömisissä. Näin valitset syötävää kaikista ravintoaineryhmistä helposti.

Noin 80/20: jos 80 % syömisistä olisi fiksumpia valintoja niin onko lopuilla 20 % merkitystä? Ajatuksena: ”Ei jokaisen aterian tarvitse koostua lautasmallin mukaan, kunhan valtaosa koostuu.” ”Kyllä ateriaväli voi joskus venähtää, kunhan pääosin muistaisi syödä muutaman tunnin välein.” ”Ei jokainen leipäviipale tarvitse olla runsaskuituinen, kunhan suurin osa on.”…ja niin edelleen.

Hyvä muistaa:

Säännöllinen ja riittävä syöminen auttaa jaksamaan arjessa ja tukee hyvää oloa, sekä terveyttä.

Uusien, itselle sopivien tapojen etsiminen ja opettelu ottaa oman aikansa.

Kokonaisuus ratkaisee, eikä yksittäinen ruoka-aine tee ruokailuistasi hyvää tai huonoa.

Syömisen ei tarvitse olla täydellistä(onko sellaista edes olemassa?), se saa joustaa ja sallia myös sattumia. <3

Leave a Reply